ROPARUN the Game

ROPARUN the Game is gebaseerd op een oudhollands spel. Je speelt het met 2 tot 4 personen op een speelbord met pionnen en een spel kaarten.

Wat heb je nodig?

  • Speelbord

  • Pionnen

   

 

 

Per team 4 pionnen:  2 fietsers, 1 loper en 1 volgauto.
 

  • Kaartspel
    • Aas                      1 of 11 stappen / opzetten pionnen
    • Heer                    opzetten pionnen
    • Vrouw                 12 stappen
    • Boer                    wissel met gelijkwaardige pion van de tegenspeler  (fiets voor fiets etc.)
    • 10                         10 stappen
    • 9                           9 stappen
    • 8                           8 stappen
    • 7                           7 stappen verdeeld over 1 of 2 pionnen
    • 6                           6 stappen
    • 5                           5 stappen
    • 4                           4 stappen achteruit – maar niet vanaf je startpositie
    • 3                           3 stappen
    • 2                           2 stappen
       

Doel van het spel

  • Met je team loop je een volle ronde over het bord.
  • Je probeert als team als eerste te finishen in de kolom van je eigen kleur.
    • De loper moet daarbij als eerste moet binnenkomen en uiteindelijk op de bovenste plaats terechtkomen.
    • De fietsers en volgauto mogen daarna in willekeurige volgorde binnenkomen. Dit mag ook als de loper wel binnen is maar nog niet op de bovenste plaats staat.

De winnaar
Het team dat als eerste alle pionnen binnen heeft in het finishvak van het team en waarbij de loper op de bovenste plaats staat, wint het spel.

Begin van het spel

Leg het speelbord neer.

Pionnen

  • Verdeel de pionnen over de spelers.
    Elke speler krijgt vier pionnen van dezelfde teamkleur: 2 fietsers, 1 loper en 1 volgauto.
  • Elk team zet bij het begin van het spel de pionnen op het speelbord.
    • De volgauto parkeer je op de aangegeven plaats buiten de route.
    • Je loper en je twee fietsers zet je op de aangegeven plaats op de route.
      Dit is de vaste volgorde waarmee je de pionnen moet verplaatsen over het speelbord (fietser/loper/fietser). Steeds moet er dus voor en achter de loper een fietser zijn, net als tijdens de Roparun zelf.
      • Is deze volgorde er niet, dan volgt er een Stop&Go. (Zie spelverloop)

Kaarten

  • Iedere speler trekt een kaart. De speler met de laagste kaart is deler.
  • De deler verdeelt de kaarten
    • In de eerste ronde krijgt iedere speler 5 kaarten
    • In iedere volgende ronde 4 kaarten totdat de kaarten op zijn

Als de kaarten op zijn, wordt de speler links van de deler de nieuwe deler.

Spelverloop
Beginnen

  • Iedere speler krijgt 5 kaarten
  • De speler links van de deler begint
  • Aan de hand van de waarde van je kaarten mag je je pionnen verzetten en/of nieuwe pionnen op de aangegeven plaatsen op de route zetten.
  • Als je al je kaarten hebt gespeeld of als je geen stappen meer kan of wil zetten en/of je kan geen nieuwe pionnen op de route plaatsen, is je beurt voorbij en leg je de eventuele resterende kaarten ook in het midden van het speelbord.
    • In volgende rondes krijgt iedere speler 4 kaarten.
  • Dit herhaalt zich tot alle vier spelers hun kaarten gespeeld of ingeleverd hebben. Hiermee eindigt de ronde.
  • De speler links naast de deler wordt nu de nieuwe deler.
  • Deze schudt alle kaarten verdeeld deze opnieuw, eerst weer 5 en daarna 4 kaarten per ronde.
  • Er worden rondes gespeeld tot dat een van de teams gefinished is.

Volgorde pionnen

  • Steeds moet er voor en achter je loper een fietser staan (fietser/loper/fietser).
  • Je mag vrije plaatsen laten tussen je loper en je fietsers.
  • Je volgauto mag voor, tussen of achter je loper en fietsers staan.
  • Alleen om in het finishvak te komen, mag je loper voor je voorste fietser gaan.
  • Als de verplichte volgorde niet meer klopt omdat een pion van je team wordt geslagen, of gewisseld, dan mag je pionnen enkel verzetten om te zorgen dat de verplichte volgorde weer hersteld wordt. Bij een geslagen pion (Fiets of Loper) betekend dat men deze eerst weer in het spel moet brengen d.m.v. een Aas of Heer.
     

Nieuwe pion opzetten

  • Je volgauto (bij het begin van het spel) en je eventuele geslagen pionnen staan buiten de route.
  • Met een Heer of Aas mag je al je pionnen in één keer op de aangegeven plaats op de route zetten.
    • Wil je een nieuwe pion op de route plaatsen, maar is de aangegeven plaats bezet door pionnen van een ander team of van je eigen team, dan mag je die pion slaan.
    • Is de één fietsplaatsen bezet door een ander team dan dan heb je de keuze om deze te slaan.

Zetten

  • De waarde van een kaart is het aantal stappen die je met een pion met de klok mee mag zetten.
    • Uitzondering hierop is de kaart 7. Je mag het aantal stappen (7) over één, twee of meerdere pionnen verdelen
    • Met iedere kaart mag je een pion verzetten, ook als je die pion in die ronde al eerder verplaatste.
    •  Heb je een Aas dan kan je kiezen voor het plaatsen van een pion of voor het zetten van 1 of 11 stappen
    • Heb je een Heer dan kan je een pion op de aangegeven plaats op de route plaatsen.
    • heb je een Boer dan kan je met je pion een zelfde pion van een van de andere teams wisselen. Dus loper voor loper, fietser voor fietser of volgauto voor volgauto. Maar je moet wel zorgen dat je eigen volgorde intakt blijft. Bij deze actie kan het gebeuren dat er 2 fietsers van het zelfde team bij elkaar komen te staan. In dat geval mag men de een fietser verplaatsen zodat de loper er weer tussen gezet kan worden. Ook voor deze stap gebruikt men een speelkaart/speelbeurt.
    • Heb je een Vier dan kan je vier stappen terug zetten. Dit mag echter niet vanaf je startpositie.
    • Je mag over een pion stappen als je daar het juiste aantal punten voor hebt.
  • Je bent verplicht om een kaart te spelen en stappen te zetten. Deze regel vervalt als je daarmee een eigen pion zou moeten slaan. Hiermee beeindigd je dan wel meteen je eigen spelbeurt.

Slaan

  • Kom je met het aantal stappen van een van je kaarten uit op een plaats die bezet is door een pion van een ander team, dan kun je die pion ‘slaan’.
    • Je plaatst jouw pion op de plaats van de geslagen pion
    • Je zet de geslagen pion buiten de route in het vak van het betreffende team.
  • Iedere pion van jouw team kan iedere pion van een ander team slaan. Jouw pionnen kunnen ook door alle andere pionnen van de andere teams worden geslagen.
  • Pionnen die nog op hun startpositie staan mogen niet geslagen worden, deze pionnen mogen wel worden gewisseld.
  • Je bent niet verplicht om te slaan, maar er mogen geen 2 pionnen op één vlakje staan.
  • Je kunt geen pionnen van je eigen team slaan.
  • Pionnen die in het finishvak staan, kunnen niet meer geslagen of gewisseld worden.

Stop&Go

  • Je krijgt een Stop&Go als je team niet de juiste volgorde meer heeft : Fietser/Loper/Fietser. Je bent verplicht eerst die pionnen te spelen die er voor zorgen dat je weer in de juiste volgorde staat.  Is je loper binnen dan vervalt de voorgaande regel en mag je met elke willekeurige pion spelen.

Speltips

  • Natuurlijk probeer je als eerste met jouw team het finishvak te bereiken, maar hou ook de andere teams in de gaten.
  • Het herstellen van de verplichte fietser/loper/fietser volgorde kan een team flink ophouden. Als je bijvoorbeeld de voorste fietser van een team slaat, moet dat team eerst de verplichte volgorde herstellen voor ze weer verder kunnen.
  • Staat je loper dicht bij het finishvak, zorg dan dat hij in ieder geval in het vak staat. Binnen is binnen!
  • Bij 3 spelers gebruik je 3 straten (39 kaarten)
  • Bij 2 spelers steeds 4 kaarten delen

Veel speelplezier!!